Nyheter

Er de landets beste studententreprenører?

Er de landets beste studententreprenører?

HiNT-studentene Marius Søreide (til venstre) og Eirik Svensen har sammen etablert KolibriMedia, og i juni deltar de på NM for Studentbedrifter. De har utviklet management-løsninger for artistbransjen og har mål om å bli ledende også langt utenfor Norges grenser! (Foto: Ruben Vedeler)

Som de eneste studenter i Trøndelag har Eirik Svensen og Marius M. Søreide fra HiNT kvalifisert seg til NM for Studentbedrifter 2013. Ambisjonene deres strekker seg imidlertid langt utover egne landegrenser.

- Om ti år er KolibriMedia et anerkjent og helhetlig management for band og artister både i Norge og i Europa.

Det forteller de to unge gründerne, som dermed ikke legger skjul på at de har seriøse planer for sin NM-klare studentbedrift.

NM i juni

KolibriMedia 2

KolibriMedia SB = Marius M. Søreide (til venstre) og Eirik Svensen.

Norgesmesterskapet finner sted i Næringslivets Hus i Oslo 5. og 6. juni, hvor NHO-leder Kristin Skogen Lund og kommunal- og regionalminister Liv Signe Navarsete står for den offisielle åpningen.

Deretter venter to tettpakkede dager med foredrag fra næringslivstopper, idépresentasjoner og mingling med andre likesinnede unge gründere.

Two minutes to convince

Under NM får hver studentbedrift to raske minutter til å overbevise juryen om at nettopp deres studentbedrift er den som i størst grad matcher kravene som settes til vinneren.

– Det gjelder virkelig å ha finslipt budskapet vi skal fremme på så kort tid overfor juryen, sier Svensen.

– Selv om de allerede har fått forretningsplanen vår, må vi fortsatt innfri forventningene deres. Pluss litt mer.

Totalleverandør for artister

«Tenk deg en bitteliten kolibri med 3600 vingeslag i minuttet. Dette er oss; En liten, men hardtarbeidende mediebedrift som leverer alt av video, web, grafisk design og andre artige prosjekter.»

Slik beskriver KolibriMedia seg selv via egne nettsider. Studentbedriften spesialiserer seg på å ordne planlegging, booking og administrative funksjoner for band og artister. Som produsenter lager de i tillegg alt fra musikkvideoer og plakater, til nettsider og app´er.

KolibriMedia 2

- Vi tenker at bransjen i dag er for hierarkistyrt. Vår måte å drive på innebærer mye mer lagspill, meddeler Svensen og Søreide med stort engasjement.

Nylig laget de en musikkvideo for den bergenske artisten Cesca, og produktet er nå er sett av flere tusen på YouTube.

- Vi er gode på å lage gjennomgående profiler hvor kundene våre får et større utbytte enn om de skulle valgt forskjellige leverandører. Vi har fått veldig gode tilbakemeldinger på produksjoner vi har gjort, og er veldig fornøyde med at mange av kundene velger oss på nytt, sier tospannet.

«Pitching»

Nylig møtte KolibriMedia-studentene et knippe næringslivsrepresentanter fra Trøndelag og fagpersoner ved HiNT til en såkalt «pitching»; en generalprøve på det som venter studentene under NM.

Personer fra HiNTs fagstab, reklamebyrå, finansinstitusjoner, næringsforum, en senterleder samt personer fra virkemiddelapparatet var møtt frem for å gi respons til studentene.

Ingrid Dahl Furunes, fungerende daglig leder i Ungt Entreprenørskap Trøndelag, ba de fremmøtte om konstruktiv respons slik at KolibriMedia SB kan prestere best mulig under norgesmesterskapet. Og tilbakemeldingene lot ikke vente på seg!

Toppkompetente støttespillere

KolibriMedia

KolibriMedia SB in action (Foto: Ruben Vedeler)

- By på dere selv og vær tydelige, også på hvilke verdier dere representerer, poengterte Merethe Storødegård, regiondirektør for NHO Trøndelag.

Også Arne T. Haug, banksjef for Sparebank1 SMN i Steinkjer, delte gladelig av sin kompetanse:

- Kom gjerne til poenget med forretningsidéen deres enda raskere, slik at jurymedlemmene straks skjønner hva som er det genuine med det dere gjør. Og få fram det internasjonale potensialet, rådet banksjefen.

Multitalenter

- Klart dette er veldig spennende for oss, forteller Eirik Svensen, opprinnelig fra Stavanger.

Medstudent, kollega og bergenser Marius Søreide er helt enig.

-Vi startet KolibriMedia for å øke kompetansen og å utvide kontaktnettverket vårt. Vi ønsket begge å være gründere og hadde også felles interesse for å jobbe med media og musikk. Det var naturlig for oss å slå de to interessene sammen, sier han.

Mens Søreide har bakgrunn fra musikkproduksjon, er utdannet kokk og har to års erfaring fra Forsvaret, kom Svensen til HiNT rett fra mediefagsstudier i Stavanger.

- En av våre styrker er samarbeidet og dynamikken oss i mellom. Vi har lik arbeidsmoral og like visjoner, sier de.

Faglæreren med på notene!

Lykke til i NM

- Lykke til i NM, sier fra venstre Robin Munkvold, Ingrid Dahl Furunes og Håvard Sørli ved HiNT, til Marius og Eirik i KolibriMedia (foto: Marit Hoven).

Førstelektor Håvard Sørli ved HiNT har vært veileder for studentene. Han forteller at tospannet tidlig gjorde seg bemerket i klassen.

– Allerede tre uker inn i første semester troppet de to vestlendingene opp på kontoret mitt og bedyret at de hadde planer om å starte studentbedrift.

Studentbedriftene skal innfri en rekke kriterier for å være aktuelle som vinnere. Selv mener gutta de har mye å by på under NM, men også i tiden som kommer. Målet er å bli ledende i Europa.

Norges beste studentbedrift 2013 kan vinne opp til 100 000 kroner og vil også representere Norge i JA-YE Enterprise Challenge i Belgia i juli.

- I så fall en «flying start» på KolibriMedias drøm om å spre sine vinger over Europa.

Her finner du mer informasjon: